 La Conducta AVA és bàsica per evitar els accidents.
El "factor humà" és present en nou de cada deu accidents de trànsit. Distraccions, velocitat inadequada, avançaments, l'incompliment de les normes bàsiques de circulació, el cansament o el consum d'alcohol, drogues o medicaments constitueixen així les causes més habituals d'aquests sinistres. El grup de població més afectat són els joves, ja que totes aquestes causes suposen la primera causa de mort en la franja d'edat situada entre els 15 i els 29 anys.
Per aquests motius, i coincidint amb l'operació sortida de Setmana Santa, la Creu Roja posa en marxa una nova edició de la seva campanya A la carretera, estima't molt, centrada en aquesta ocasió en les pautes d'actuació que poden incidir en el comportament de conductors, ciclistes, motoristes i vianants a l'hora de pal•liar els efectes de la denominada "plaga" del segle XXI.
Aquesta campanya de prevenció d’accidents de trànsit es duu a terme en tot el territori i es dirigeix especialment als joves, amb l'objectiu de "sensibilitzar i educar la població en general, i els joves en particular, i crear una cultura preventiva dels accidents", segons apunta Carlos Urkia, responsable del Pla de Salut de la Creu Roja.
En aquest àmbit de la "prevenció primària", la Creu Roja difòn en aquesta campanya una nova metodologia de treball que busca, a mig termini, modificar el comportament de conductors i vianants a través de la denominada Conducta AVA (Advertir els possibles riscos, Valorar el perill que comporten i Adoptar una actitud segura).
Durant la campanya es recorden també les claus de la prevenció secundària, reflectida en la Conducta PAS, que pretén recordar als ciutadans com han d'actuar en el cas que siguin testimonis d'un accident (Protegir el lloc, Avisar els serveis d'emergència, i Socórrer les víctimes).
Per a això, l'organització ha elaborat una sèrie de materials informatius com cartells, díptics, adhesius i bandes reflectants que el voluntariat repartirà durant aquests dies en punts d'especial interès com gasolineres, àrees de descans, zones d'oci, etc.
La campanya compta amb la col•laboració del Ministeri de Sanitat i Consum.
Text: Miguel Ángel Rodríguez
|