Els avenços en la prevenció i la detecció del VIH, així com en el tractament de la Sida, són evidents. Trenta anys després del primer diagnòstic del VIH, la Creu Roja segueix treballant per evitar pràctiques de risc i actituds discriminatòries cap a les persones que viuen amb VIH.
Una de les eines fonamentals per crear actituds de responsabilitat i evitar conductes de risc, a més d'oferir pautes d'actuació i recursos, ha estat des de fa sis anys el telèfon d'atenció gratuït 900 111 000. A través d'aquest servei, engegat per la Creu Roja el 2005, s'atenen, de forma anònima i confidencial, les consultes de la població d'arreu de l'Estat relacionades amb la infecció per VIH. Està gestionat per personal especialitzat i compta amb el finançament del Pla Nacional sobre la Sida. També disposa d'un correu electrònic de consulta:
informacionvih@cruzroja.es o Facebook
Facebook.com/informacionVIH
Des de la creació d'aquest servei s'han rebut més de 130.000 trucades i s'han contestat més de 3.000 consultes per correu electrònic. La meitat de les consultes estan relacionades amb pràctiques sexuals, principalment heterosexuals, i la informació sol·licitada amb més freqüència fa referència a les vies de transmissió i a la prova del VIH.
Al llarg del 2011 s'ha dut a terme un projecte d'ampliació del Servei per incorporar nous recursos tecnològics d'informació i comunicació com, per exemple, la presència a les xarxes socials o la possibilitat de realitzar consultes online a través d'un xat especialitzat. Aquest projecte ha transformat el Servei d'Atenció telefònica en un autèntic Servei Multicanal d'Informació i Prevenció del VIH, caracteritzat tant per la seva horitzontalitat com per les seves possibilitats d'interacció.
En aquest context de comunicació interactiva, amb motiu de la celebració del Dia Mundial de la lluita contra la Sida, s'ha engegat, a través de la pàgina de Facebook del Servei Multicanal d'Informació i Prevenció del VIH, la dinàmica 'En positiu: 30 anys, 30 paraules', que commemora els trenta anys transcorreguts des de l'inici de l'epidèmia mitjançant l'elecció de trenta paraules positives que formaran part d'una imatge sensibilitzadora que es donarà a conèixer el mateix dia 1 de desembre.
Serveis per a persones amb VIH/Sida i drogodependència a Catalunya
A Catalunya, la Creu Roja també desenvolupa programes per donar suport a les persones afectades pel VIH/Sida i amb drogodependència. A la demarcació de Barcelona, compta amb els següents serveis: el Programa d'Atenció Domiciliaria (PADS), adreçat a persones malaltes de Sida, principalment amb toxicomanies, i al seu entorn; el Servei d'Atenció i Prevenció Sociosànitaria (SAPS) per a usuaris de drogues en actiu; i el Centre d'Atenció i Seguiment de drogodependències (CAS), que ofereix tractaments de desintoxicació i per a la reducció de danys; i d'altres serveis d'informació telefònica i sensibilització.
A més, l'assemblea local de Barcelona disposa de la Unitat Mòbil de Salut (UMS), amb què es dóna informació específica sobre malalties de transmissió sexual i parenteral, entre elles el VIH/SIDA, prioritàriament entre el col·lectiu de persones treballadores del sexe. A més, la UMS ha organitzat una activitat de sensibilització específica per al Dia Mundial de la Sida (1 de desembre) i, durant tot l'any, també realitza acompanyaments hospitalaris a persones amb VIH/Sida o d'altres malalties infeccioses.
La Creu Roja també compta amb projectes d'aquest tipus a la demarcació de Tarragona, com el Centre d'Atenció i Informació de la Sida de la Creu Roja (CAIS), que consta d'uns servei d'atenció telefònica. A més, la Creu Roja a Tarragona compta amb els següents equipaments i serveis: una casa d'acollida per a persones afectades pel VIH/Sida amb problemes socioeconòmics; ajuda a domicili per a persones amb VIH/Sida; una Unitat mòbil i màquines expenedores vinculades a un programa d'intercanvi de xeringues, material d'injecció estèril, preservatius i altres tipus de serveis; i un Test ràpid de detecció d'anticossos del VIH.