Aquest mes de desembre, s'ha clausurat la primera edició de la campanya de sensibilització "En realitat no té gràcia", que compta amb la col·laboració desinteressada d'humoristes i caricaturistes de prestigi, entre ells Forges, Gallego & Rey, Mingote, Mariel Soria, Anabel Alonso, Flo o Gomaespuma. La clausura va anar a càrrec d'Estrella Rodríguez Pardo, directora general d'Integració dels Immigrants del Ministeri de Treball i Immigració, finançador d'aquesta iniciativa, juntament amb el Fons Social Europeu.
L'objectiu d'aquesta campanya, engegada el mes de gener de 2011, és promoure la gestió de la diversitat cultural i la igualtat de tracte a escala social i empresarial, mostrant la contribució de les persones immigrades i altres col·lectius en dificultat social al nostre desenvolupament conjunt.
La Creu Roja ha volgut utilitzar l'humor com a eina per arribar de forma directa i propera als diferents públics als quals vol sensibilitzar. Les persones en dificultat social i especialment les persones immigrades es troben nombroses vegades en situacions tan absurdes com dramàtiques a l'hora de participar al mercat laboral, entre les quals figuren les següents: normatives internes, burocràcia, estereotips i prejudicis, infravaloració social, requeriments administratius… Aquestes són algunes de les barreres amb què es troben en el seu dia a dia i que també ens poden afectar a tots i totes en algun moment per diferents motius com ara ser dona, ser massa gran, ser massa jove… "En realitat no té gràcia" posa de manifest com d'absurdes i dramàtiques resulten aquestes situacions, a través d'un humor crític que convida a la reflexió empreses i ciutadania.
En el marc de la campanya "En realitat no té gràcia", Barcelona va acollir la jornada "Un Repte Social Empresarial. Inclusió laboral i gestió de la diversitat, palanques de competitivitat i creació de valor" el darrer 22 de novembre. En aquesta jornada, hi van partir representants d'entitats socials i del món empresarial amb l'objectiu de fer confluir dues temàtiques: l'ocupació dels col·lectius amb més dificultats d'inclusió laboral i les estratègies de RSE (Responsabilitat Social Empresarial). Prèviament, el 15 de novembre, ja es va celebrar una jornada amb el mateix objectiu a Madrid.
Durant el transcurs de la iniciativa "En realitat no té gràcia", la Creu Roja també ha desenvolupat altres accions per transmetre el missatge de la campanya a un públic més ampli: una acció de
streetmarketing, la pàgina web
www.enrealidadnotienegracia.org, dos microsites específics, la guia "Mira la teva empresa amb uns altres ulls" i la cançó composada en exclusiva per a la campanya per la cantant Ari.
Una de les accions més destacades d'aquesta campanya és l'exposició de vinyetes "Fes servir el teu talent". La mostra reuneix un total de 19 vinyetes seleccionades entre les presentades al certamen d'humor gràfic i compta amb les vinyetes que alguns prestigiosos humoristes han realitzat de manera desinteressada per a la campanya, com ara Forges, Vergara, Mingote, Nani, Gallego & Rey, Soria & Barceló, Xosé Lois i Diana Raznovich. La mostra estarà exposada al Museu ABC de Dibuix i Il·lustració (C/Amaniel, 29, Madrid) fins al proper 15 de gener.
Alguns d'aquests humoristes gràfics ja van col·laborar amb l'exposició "Et correspon, ens correspon" de la Creu Roja, que també consta de diverses vinyetes per sensibilitzar la ciutadania sobre la igualtat de gènere i la corresponsabilitat entre dones i homes. Aquesta mostra ha recorregut diverses parts de l'Estat durant el 2011, entre elles les demarcacions de Barcelona, Tarragona, Lleida i Girona.