Butlletí Informatiu Digital Nº 68 (Gener de 2012)
Segueix-nos en:

Dos anys després del terratrèmol d'Haití, la Creu Roja manté el seu compromís amb la població haitiana
La infància és un dels grups més vulnerables a Haití. © CRE/Beatriz Garlaschi
Dos anys després del terratrèmol del gener de 2010, el context humanitari a Haití continua sent molt complex. S'han aconseguit avenços, però les necessitats de la població encara són enormes. La llarga fase d'ajuda humanitària ha donat pas a una etapa de reconstrucció i desenvolupament que assentarà les bases d'un futur millor per a les famílies afectades.

La Creu Roja ja ha lliurat 3.100 allotjaments progressius, que proporcionen habitatge segur a més de 16.500 persones en 14 comunitats de Léogâne, departament de l'Oest. El programa d'allotjament, que té prevista la construcció de 4.500 habitatges, ha generat centenars de llocs de treball, i ha estat acompanyat de tallers de construcció segura perquè les famílies puguin millorar i ampliar els seus habitatges en el futur.

Al costat de l'edificació d'habitatges, s'ha començat en les 14 comunitats la construcció de serveis d'aigua i sanejament, que està previst que finalitzin al llarg del 2012. "L'allotjament no es limita només a construir uns fonaments i unes parets. Una llar també es composa d'altres elements com l'accés a l'aigua potable i el sanejament, així com oportunitats d'educació i ocupació o mitjans de subsistència", destaca Bàrbara Vallés, cap de la delegació de la Creu Roja Espanyola a Haití.

Al departament del Sud-est, més de 1.000 famílies han rebut llavors i eines de cultiu i formació en tècniques sostenibles de producció agropecuària, que els permetrà recuperar els seus mitjans de vida. En aquest mateix departament i en el de l'Oest, ja s'està treballant en la reconstrucció de 16 escoles i un centre de salut.

"Tots els projectes de reconstrucció i desenvolupament que realitza la Creu Roja s'han identificat de manera participativa i detallada amb les famílies, la qual cosa ens està permetent ajustar-nos millor a les seves necessitats i capacitats i iniciar en 2012 projectes de generació d'ingressos, de preparació per a desastres, de cura de la salut, promoció d'higiene, etc.", assenyala Alicia d'Oliva, delegada de desenvolupament.

Altres dades rellevants de l'operació humanitària a sis anys engegada per la Creu Roja Espanyola a Haití, en suport de la Creu Roja Haitiana per assistir als afectats pel terratrèmol, són:
  • Més de 375 milions de litres d'aigua distribuïts des de gener del 2010 a setembre del 2011
  • Més de 650 latrines, dutxes i rentamans instal·lats, que han beneficiat a més de 80.000 persones
  • Més de 223.000 beneficiaris d'activitats de promoció d'higiene
  • Més de 4.000 famílies que han participat en activitats de preparació per a desastres
Haití, dos anys després del terratrèmol