 |
Han intervingut en emergències com els atemptats de l'11M a Madrid, l'accident de Spanair o davant de desastres com els terratrèmols de Llorca, Xile, Perú o Haití. Són membres dels Equips de Resposta Immediata en Emergències (ERIE) d'Intervenció Psicosocial i el seu objectiu principal és oferir assistència psicosocial especialitzada i adequada a las necessitats de les víctimes, familiars i altres persones properes que han resultat afectades per una situació d'emergència. Són professionals de la medicina, la infermeria, la psicologia, el treball social i el socorrisme, acostumats a treballar en contexts especialment complexos amb immediatesa.
Entre les funcions que porten a terme estan les de normalitzar les reaccions dels afectats, preveient l'aparició de trastorns psicopatològics, assessorar al personal d'Emergències sobre el tractament de les variables psicosocials que afecten les víctimes i detectar aviat aquells casos on és necessari derivar-los a la xarxa de salut mental i/o els serveis socials. A Catalunya, l'ERIE d'Intervenció Psicosocial va actuar davant de 7 situacions d'emergència durant el 2012, en què va atendre 74 persones.
En la situació actual, l'organització humanitària considera necessari sumar l'experiència i capacitats dels membres d'aquests equips d'emergència per assistir als milers de persones afectades per la crisi econòmica que també requereixen aquest tipus d'assistència, a més de l'ajuda material. Segons el Butlletí estatal sobre Vulnerabilitat Social de la Creu Roja, el 30% dels usuaris de l'Organització pateix sensacions d'angoixa o por, i el 20% ha perdut l'interès pel seu aspecte personal, com a conseqüència de l'impacte de la crisi.
Per això, a causa de l'elevat nombre de persones en situació de vulnerabilitat emocional i estrès per motiu de les dificultats socioeconòmiques, la Creu Roja utilitza tots els recursos al seu abast, com pot ser l'ERIE d'Intervenció Psicosocial per atendre les persones afectades per la crisi. "Sí, inicialment els ERIE van ser dissenyats per donar resposta davant d'una catàstrofe o una emergència, però poc a poc s'estan adaptant a d'altres necessitats socials com les derivades de l'actual crisi econòmica", - destaca José Ramón Delgado, Coordinador del Programa d'Intervenció en Emergències de la Creu Roja a Madrid.
Segons Delgado, la clau és "el suport humà que podem oferir gràcies a aquests equips multidisciplinaris que mantenen una comunicació activa amb els afectats, que els acompanyen, els donen suport emocional, els assessoren en la recerca de recursos i els faciliten punts de trobada entre iguals".
Un exemple d'aquests punts de trobada són els Grups d'Ajuda Mutua -GSAM- de la Creu Roja en algunes assemblees locals i comarcals de la Creu Roja a Catalunya. Segons dades del segon estudi de l'Observatori de Vulnerabilitat, un 55% de les persones en atur de llarga durada pateixen problemes psicològics. Per això, l'assemblea comarcal de l'Alt Penedès va crear els GSAM per tractar aquestes persones, reforçant l'autoestima i, sobretot, creant un bon ambient de grup i empatia, un tipus d'activitat que també es realitza actualment a Badia del Vallès. Aquest tipus de suport psicològic i emocional esta vinculat en molt casos al Pla d'Ocupació de la Creu Roja i gairebé totes les assemblees locals i comarcals estan reforçant els seus tallers de motivació, habilitats socials, etc.
"També és precís cuidar els que cuiden"- diu Delgado, que afegeix: "per molt preparat que estiguis, tots som sensibles al que veiem i escoltem diàriament, sobretot si tens contacte directe amb les persones que estan patint aquesta situació de crisi de manera més dramàtica". Per això, la Creu Roja també està prestant suport emocional amb la finalitat d'avaluar l'impacte d'aquestes situacions i aprendre a canalitzar-lo perquè el voluntari o voluntària pugui seguir realitzant la seva tasca.
Increment de la resposta general de la Creu Roja enfront de la crisi
La Creu Roja va atendre 2.400.000 persones el 2012, un 163% més que a l'inici de la crisi (2008), amb 900.000 persones ateses. Per fer front a aquesta situació de crisi i, en general, mitigar el seu impacte entre les famílies que atén la Creu Roja, l'organització va llançar en 2012 una crida excepcional d'ajuda, "Ara + que mai". L'objectiu d'aquesta campanya és atendre 300.000 persones més en situació d'extrema vulnerabilitat entre 2012 i 2013, que s'afegiran als més de dos milions de persones que atén anualment l'entitat a Espanya. Entre les mesures que contempla la crida, es troba el repartiment d'aliments (1 milió de persones ateses en 2012) i la distribució complementària d'aliments (215.000 persones), el reforç escolar als més petits (ajudes econòmiques i material escolar per a 55.000 infants), la distribució de kits d'emergència social, vestuari i estris, el suport sociosanitari en assentaments i nuclis deprimits o les ajudes econòmiques de caràcter puntual.
|
 |