 |
Al llarg dels més de 30 anys d’història de l’epidèmia de la Sida, s’han aconseguit grans fites, entre les quals cal destacar el desenvolupament del tractament antiretroviral de gran eficàcia que ha suposat una important disminució de la mortalitat i una millora de l’esperança i de la qualitat de vida d’aquests pacients. Malgrat les fites aconseguides, encara queden reptes pendents. S’estima que actualment viuen arreu de l’Estat entre 130.000 i 160.000 persones amb VIH, de les quals entre el 25 i el 30% desconeix la seva situació. Això evidencia que, malgrat les múltiples campanyes d’informació i de sensibilització, segueix existint la necessitat d’un millor i major coneixement dels aspectes bàsics de la infecció: símptomes, mecanismes de transmissió, formes de prevenció i tractament, etc.
Per això, per a què el missatge arribi adequadament a totes les persones, és fonamental aprofitar les oportunitats que brinden les noves tecnologies de la informació, obrint així noves vies de comunicació i interacció amb les persones interessades.
El Servei Multicanal d’Informació i Prevenció del VIH, gestionat per la Creu Roja i finançat pel Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, uneix aquesta necessitat d’oferir informació i arribar a tots els col•lectius, a través de diferents canals de comunicació, que inclouen xarxes socials.
Aquest servei, que es va iniciar el 2005 com un servei d’atenció telefònica, s’ha transformat al llarg del temps en un servei multicanal amb la incorporació de les vies de comunicació que han anat sorgint: xat, pàgina, web, xarxes socials, fòrums d’Internet, etc.
El major nombre de consultes que es reben en el Servei Multicanal es realitzen a través dels canals directes de consulta de l’usuari amb els especialistes, és a dir, el telèfon i el xat. Aquests dos canals agrupen en total el 73% de les consultes rebudes, sent el 28% de les consultes, telefòniques i el 45%, via xat. Les consultes via xat han anat avantatjant (des de la inauguració de la Web Conference al maig de 2012) poc a poc les consultes telefòniques, fins assolir aquesta proporció l’últim trimestre de 2014.
La resta de les consultes (27%) es distribueixen de la següent manera: 15% en fòrums, 6% en xarxes socials (Facebook i Twitter) i 6% per correu electrònic.
Pel que fa al perfil de les persones usuàries, de l’informe d’avaluació es desprèn que coincideix amb el de les persones amb major risc d’infecció, tot i que podem observar diferències en funció dels diferents canals.
En el canal telefònic, els homes representen un 80% de les consultes realitzades i la franja d’edat que més utilitza el telèfon és la compresa entre els 26 i 35 anys (45%), seguida de la compresa entre els 36 i 45 anys (25%), sent només un 20% les consultes telefòniques rebudes de menors de 25 anys.
En la Web Conference (xat), la distribució per sexe és molt similar a la del telèfon (78% d’homes enfront un 22% de dones), però pel que fa a l’edat que més utilitza el xat és precisament la corresponent als menors de 25 anys (43,5%), seguida de molt a prop per la compresa entre els 26 i els 35 anys (43%) i sent molt minoritària la compresa entre els 36 i 45 anys, que en aquest canal només representa un 11%.
Podem afirmar, per tant, que el 87% de les persones que utilitzen el xat és menor de 35 anys, mentre que en el cas del telèfon aquest percentatge és només del 66%. Tenint en compte, a més a més, que les consultes per xat han avantatjat les consultes telefòniques, el resultat és que actualment les consultes realitzades per persones molt joves (menors de 25 anys) representen més d’un terç del total de les consultes, mentre que fa dos anys només en representaven una cinquena part.
En relació a les xarxes socials (Facebook i Twitter) les dades sobre el perfil dels usuaris es distribueix de la següent forma: 52% homes, 48% dones. La franja d’edat majoritària: 33,5% menor de 35 anys (16% menors de 25 i 15% entre 26 i 35 anys).
Pel que fa als motius de consulta i la informació sol•licitada no es perceben diferències significatives entre els diferents canals. L’Informe d’Avaluació ens mostra que hi ha una correspondència plena entre la informació que s’ofereix des del Servei i la demandada per les persones usuàries, sent aquesta en tots els canals la referent a les vies de transmissió sexual de la infecció i a la prova de diagnòstic del VIH.
Més enllà d’aquest servei, la Creu Roja a Catalunya també compta amb diversos serveis adreçats a persones amb VIH/Sida, que atenen anualment 511 persones, segons la memòria de 2013.
|
 |