 Les sessions formatives es basen en una metodologia dinàmica i participativa
La Creu Roja, a través del seu treball, coneix de ben a prop la realitat social i els contextos de vulnerabilitat. La funció social d'educar els correspon als progenitors (pares, mares o tutors/ores), però la realitat social del nostre país posa de manifest que els avis i les àvies són la principal font de suport per a la conciliació de la vida familiar i laboral. A més, són el principal suport social quan els progenitors no poden fer-se càrrec dels seus fills. En moltes ocasions, aquesta funció constitueix un factor estressant, que, afegit al lapse generacional i les condicions associades a l'edat, pot afectar a la qualitat de vida tant de la gent gran com de la infància.
El projecte "Escola d'Avis i Àvies Educadors", desenvolupat per la Creu Roja, tracta d'oferir un suport social a les persones grans que exerceixen aquesta tasca, desenvolupant una acció preventiva enfront de l'estrès que comporta la cura i la criança dels néts i els propis condicionants de l'edat.
La iniciativa es basa en la idea que els nens i nenes romanguin en el seu entorn, evitant la institucionalització, donant suport als avis i àvies en la seva funció educativa i cuidadora, reforçant les habilitats i estratègies necessàries per desenvolupar de forma quotidiana aquestes funcions. A més, se'ls ofereix un suport de respir en l'atenció a la infància, al mateix temps que es fomenta que la gent gran tingui cura d’ella mateixa, en la mesura que sigui necessari per la seva etapa vital.
El projecte es dirigeix a persones grans que tenen assumida la cura i educació de menors de manera continuada. Generalment són avis i àvies, però no és necessari que existeixi cap vincle de parentiu.
El desenvolupament de les escoles està basat en una metodologia dinàmica, inductiva, continuada i participativa, adaptant els continguts i les activitats als perfils socials i culturals dels participants. S’hi desenvolupen habilitats específiques que els capaciten per actuar davant de situacions quotidianes en l'educació dels menors d'edat -sobretot quan aquests arriben a l'adolescència-, orientant-los i donant-los suport en el procés educatiu en tots els aspectes que comporta la criança en la societat actual i aprofitant també la seva experiència com a pares i mares.
Des de l'inici del projecte l'any 2006, s'ha desenvolupat en set províncies (Càceres, Badajoz, Còrdova, Astúries, Huelva, la Coruña i Granada) i ha comptat amb la participació de 5.405 persones (2.540 avis i àvies i 2.865 néts/es) a les escoles i a les activitats lúdico-educatives, de respir i interculturals.
El projecte és dinamitzat per un equip de voluntariat de 112 persones i 14 professionals (Treballadors Socials i Psicòlegs, en la seva majoria).
El projecte es va iniciar de manera experimental fa sis anys, amb el suport de la Fundación Inocente i, actualment, es desenvolupa gràcies al suport del Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat, a través de les subvencions d'assignació tributària del 0,7% de l’IRPF. L'any passat, es va poder estendre a quatre localitats, gràcies al suport de la Fundación Reina Sofía i dels laboratoris Sanofi-aventis.
Per a la gent gran i amb dependència, la Creu Roja desenvolupa diversos projectes arreu de l’Estat, ja sigui per cobrir les seves necessitats bàsiques o per promoure la seva autonomia i independència. Només a Catalunya, la institució humanitària va atendre durant el 2010 un total de 50.596 persones grans, de les quals 7.275 persones corresponen a projectes de proximitat, els més adreçats a pal•liar l’impacte de la crisi econòmica entre aquest col•lectiu.
|